#include /* Copyright (c) 2010, Cryst. All rights reserved. Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification, are permitted provided that the following conditions are met: * Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer. * Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other materials provided with the distribution. * Neither the name of the Cryst nor the names of its contributors may be used to endorse or promote products derived from this software without specific prior written permission. THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE. Copyright (c) 2010, Cryst. All rights reserved. ソースコード形式かバイナリ形式か、変更するかしないかを問わず、以下の条件を満たす場合に 限り、再頒布および使用を許可します。 * ソースコードを再頒布する場合、上記の著作権表示、本条件一覧、および 下記免責条項を 含めること。 * バイナリ形式で再頒布する場合、頒布物に付属のドキュメント等の資料に、上記の著作権 表示、本条件一覧、および下記免責条項を含めること。 * 書面による特別の許可なしに、本ソフトウェアから派生した製品の宣伝または販売促進に、 Cryst の名前またはコントリビューターの名前を使用してはならない。 本ソフトウェアは、著作権者およびコントリビューターによって「現状のまま」提供されており、 明示黙示を問わず、商業的な使用可能性、および特定の目的に対する適合性に関する暗黙の保証 も含め、またそれに限定されない、いかなる保証もありません。著作権者もコントリビューター も、事由のいかんを問わず、損害発生の原因いかんを問わず、かつ責任の根拠が契約であるか 厳格責任であるか(過失その他の)不法行為であるかを問わず、仮にそのような損害が発生する 可能性を知らされていたとしても、本ソフトウェアの使用によって発生した(代替品または代用 サービスの調達、使用の喪失、データの喪失、利益の喪失、業務の中断も含め、またそれに限定 されない)直接損害、間接損害、偶発的な損害、特別損害、懲罰的損害、または結果損害につい て、一切責任を負わないものとします。 */ void **alloc2D( void *data, int sizeOfUnit, int lx, int ly ) /** 連続した2次元データを、lx, ly の配列としてアクセス出来るように初期化 void *data: 2Dデータ(ピクセル)の格納場所 原点からX軸方向のデータが LX個 連続して格納されている。この並びで LY個のデータが配置され、1画面 分のデータが格納されている。 int sizeOfUnit: 1ピクセルを構成するデータのバイト数 int lx: X軸方向のピクセル数 int ly: Y軸方向のピクセル数 */ { register void **d, *base=data ; register int i, llx=lx, lly=ly ; register long long s=sizeOfUnit ; // if( sizeOfUnit<1 || lx<1 || ly<1 ) return NULL ; if( (data==NULL) || (sizeOfUnit<1) || (lx<1) || (ly<1) ) return NULL ; if( (d=(void **)malloc(ly*sizeof(void *))) == NULL ) return NULL ; for( i=0; i void reverse( int ***array, int lx, int ly, int lz ) // 2010/08/12 /** サブルーチンで使用する例 (配列の型は確定している事) int ***array: alloc3D で初期済みの3次元配列のインデックスへのポインター int lx: X軸方向のボクセル数 int ly: Y軸方向のボクセル数 int lz: Z軸方向のボクセル数 */ { register int ***d=array, x, y, z ; for( z=0; z| // |<--------------ly------------------>|<-------- .. ly ..------>|...... // |<---lx--->|<---lx--->|...|<---lx--->|<---lx--->|...|<---lx--->|...... // d0 d1...dn ..................... if( (source=malloc(lx*ly*lz*sizeof(int))) == NULL ) {// 連続した3Dデータ用のエリア fprintf( stderr, "malloc error.\n" ) ; return 1 ; } else if( (fp=fopen(fname, "rb")) == NULL ) {// 3Dデータファイルのオープン fprintf( stderr, "open error.\n" ) ; free(source) ; return 1 ; } else if( fread(source, lx*ly*lz*sizeof(int), 1, fp) != 1 ) {// 3Dデータの読み込み fprintf( stderr, "read error.\n" ) ; free(source) ; return 1 ; } processing( source, lx, ly, lz ) ; // 動的3D配列を扱う処理例 free(source) ; // 確保した作業エリアの開放 return 0 ; }